Sinterklaas zal dit jaar meer te besteden hebben dan vorig jaar. Evenveel mensen vieren het sinterklaasfeest, maar de bestedingen per gezin zullen omhooggaan.

Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek door Q&A Research & Consultancy.

Het aantal mensen dat Sinterklaas zal vieren, blijft ongeveer 60 procent. Maar de gemiddelde besteding neemt toe, waardoor de Nederlandse winkels op zo’n 4,5 procent meer omzet kunnen rekenen dan een jaar geleden.

Meer dan 20 procent van de cadeaus is al in huis, maar de meeste bestedingen worden in de week voor Sinterklaas verwacht.

Discussie Zwarte Piet geen rem op Sinterklaas

Uit reacties van de onderzochte consumenten blijkt ook dat de discussie rond Zwarte Piet in ieder geval niet zorgt voor minder bestedingen en misschien juist wel voor meer. Zo merkt een consument op: ,,Juist nu moeten we de traditie in stand houden!” Overigens vinden veel Nederlanders dat de hele discussie het feest er niet leuker op maakt; 41 procent geeft aan dat het feest er op deze manier minder leuk op wordt.

Het aantal mensen dat cadeautjes via internet koopt (57 procent) blijft ongeveer gelijk, daarentegen stijgt het kopen via de smartphone wel fors in populariteit. Vorig jaar was dit aandeel slechts 3 procent en is dit jaar gestegen naar 7 procent, blijkt uit het onderzoek. ,,Langzaamaan beginnen mensen de smartphone als winkelplatform serieus te nemen'', aldus de onderzoekers.

Chocola, snoep en speelgoed

Populaire cadeaus om te geven zijn chocolade en snoepgoed, speelgoed, boeken en tijdschriften, verzorgingsproducten en spullen voor in huis. Die cadeaus staan ook het meest op het wensenlijstje, samen met muziek, films en games.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1700 Nederlandse consumenten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl